وضعیت فیزیکی اتاق سرور
نوشته شده توسط : ساحل

شرایط استاندارد اتاق سرور
اتاق سرور از حساس ترین مکانهای هر سازمان می باشد که سرورها، تجهیزات، بستر ارتباطی شبکه و اطلاعات را در خود نگهداری و حفاظت می کند. با توجه به اینکه داده ها یعنی بخش مهمی از داراییهای معنوی سازمان، در فضای فیزیکی اتاق سرور نگهداری می شود ایجاد شرایط استاندارد برای اتاق سرور از اهمیت ویژه ای برای مدیران شبکه برخوردار است.
همیشه احتمال فراموش کردن کنترل شرایط اتاق سرور و بروز صدمات وجود داردامروزه برای کنترل شرایط وضعیت فیزیکی اتاق سرور دما، آتش سوزی، حفاظت و تردد از سیستمهای متنوعی برای اتاقهای سرور استفاده می شود تا بهترین شرایط برای عملکرد تجهیزات و حفاظت از آنها بوجود آید. با توجه به اینکه معمولا نیروی انسانی و یا مسوول شبکه، در اتاق سرور مستقر نمی باشد این امکان وجود خواهد داشت که وضعیت فیزیکی اتاق سرور کنترل نشود و بینابین کارهای روزمره دچار فراموشی شود از این رو ایجاد چک لیست کنترل دوره ای شرایط اتاق سرور و نصب شرح وظایف مسوول مربوطه می تواند بسیار موثر باشد و اهمیت بررسی و کنترل وضعیت را برجسته تر نماید. از مواردیکه در چک لیست کنترل شرایط اتاق سرور می توان درج کرد: کنترل سیستم اعلام و اطفاء حریق، کنترل اتصالات کابلها در سویچها، کنترل دستگاه های خنک سازی و کولینگ، نشتی احتمالی آب، وضعیت UPS، باطری ها و ... است. فرم دهی کابلها و تجهیزات پسیو شبکه، برچسب گذاری و جداسازی از جمله موارد دیگری است که باعث نظم و مدیریت بهتر در اتاق سرور می شود و تاثیر مستقیمی بر بهبود عملیات عیب یابی و توسعه شبکه دارد.

نظارت بر شرایط اتاق سرور
مدیران شبکه بعد از انجام اقدامات لازم برای تامین شرایط استاندارد اتاق سرور و بررسی چک لیست دوره ای آن به ابزاری نیاز دارند که بتوان خارج از اتاق سرور وضعیت را مانیتور کرد و بر شرایط نظارت داشت. معمولا بجز دوربین مداربسته که از طریق شبکه و خارج از محل کار نیز می توان وضعیت را بررسی کرد، بقیه سنسورها و دستگاههای نصب شده بصورت آفلاین هستند و مقادیر دما، رطوبت، ولتاژ برق ورودی و خروجی یو.پی.اس، وضعیت تردد، وضعیت سیستم های خنک سازی و ... را در نمایشگرهای خود نمایش می دهند که برای محیطهایی که نیروی انسانی در آن مستقر نیست، از دسترس خارج است و نمی توان از اطلاعات آنها به سادگی استفاده کرد.
نظارت آنلاین بر اتاق سرور، جایگزین نمایشگرهای فیزیکی داخل رک می شوددر این میان سیستمهایی وجود دارند که از طریق پیامک و اپ های موبایل آلارمها را به مدیر شبکه انتقال می دهند. این سیستمها بسیار کاراتر از سیستمهای آفلاین هستند هرچند اغلب بصورت جزیره ای تنها یک یا چند نوع محدود از اطلاعات را مانیتور و گزارش می کنند و چنانچه بخواهید تصویر کاملی از وضعیت اتاق سرور را بر روی یک داشبورد نظارتی داشته باشید، اغلب هزینه تمام شده مانع از تهیه این نوع سیستمها می شود و کلا بخش نظارت بر اتاق سرور از اولویتها خارج می شود.

اینترنت اشیا راه حل مقرون به صرفه
توسط اینترنت اشیا راه حلهای جذاب جدیدی برای اتصال هر آنچه که اطلاعات و یا کنترل آن برای ما مهم است، بوجود آمده است. دیگر به سادگی می توانیم بسیاری از اشیا بی جان اطراف خود را به سخن واداریم و از حال آنها باخبر شویم و اگر نیاز شد تصمیم گیری کنیم که بقیه اشیا چه واکنشی نشان دهند تصمیم گیری در سیستم می تواند با شرطهای ساده شروع شود و در نهایت توسط هوش مصنوعی و با یادگیری از شرایط گوناگون به سیستمهای هوشمند متکی به خود منجر شود. آنچه که در مراحل نخستین کنترل شرایط محیطی اتاق سرور برای ما اهمیت دارد این است که بتوانیم با استفاده از قابلیتهای اینترنت اشیا یک سیستم نظارتی و کنترلی جامع ، آنلاین و مقرون به صرفه در اختیار داشته باشیم.
به بیان دیگر همچنانکه مدیران شبکه و IT توسط ابزارهای مختلف ریموت و یا کنترل تحت وب، به سرورها، سرویسها و کامپیوترهای شبکه دسترسی و نظارت دارند، ابزار دیگری به نام سنسورهای آنلاین به داشبورد کنترلی آنها اضافه می شود که کاملا خودکار است. این سنسورها به وایفای شبکه متصل شده و اطلاعات مهم اتاق سرور را جمع آوری و در داشبورد تحت وب مدیر شبکه قرار می دهند تا در هر زمان و نقطه ای دیگر تصویر کاملی از وضعیت اتاق سرور داشته باشد.

سنسورهای دما، رطوبت، ولتاژ و کنترل درب اتاق سرور
شکل 1 - جمع آوری اطلاعات محیطی اتاق سرور توسط سنسورهای متصل به وایفای hesBot و ارسال به داشبورد تحت وب


سنسورهای اتاق سرور حسبات
سنسورهای مبتنی بر اینترنت اشیا حسبات برای اتاق سرور طراحی و تولید شده اند و اطلاعات مورد نیاز مانند دما، رطوبت، باز شدن درب اتاق سرور و ولتاژ ورودی و خروجی دستگاههایی مانند UPS را برای مدیر شبکه جمع آوری و در داشبورد آنلاین مدیریت به نمایش می گذارند اطلاعات تا یک هفته قبل و بصورت نموداری نگهداری می شود تا زمانهای بروز مشکل و یا وضعیت غیر استاندارد را بتوان بصورت بصری جستجو نموده و اقدامات مناسب را انجام داد.





:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: